Maartens ergernis: de stiltecoupé
DOOR MAARTEN VAN ROSSEM
Uit Maarten! 2014-3
Van: maarten@maartenonline.nl
Verzonden: 14-5-2014
Aan: NS
Subject: Stiltecoupé
Geachte Directie Reizigersvervoer,
Aanvankelijk was ik zeer gecharmeerd van de stiltecoupé. Ik ben die stiltecoupé geleidelijk echter gaan haten als de pest en gaan beschouwen als de perfecte metafoor voor alles wat er mis is met het huidige Nederland. Wie immers stilte verwacht in de stiltecoupé, heeft het mis. Zo’n 25% van de passagiers in de stiltecoupé (is mijn ruwe schatting) is helemaal niet van plan zich stil te houden. Voor de passagier die in die stiltecoupé is gaan zitten in de hoop heerlijk in hemelse stilte kunnen lezen, breekt dan een ellendig moment aan.
Moet hij zich in stilte gaan zitten ergeren aan de luidruchtig pratende en telefonerende medepassagiers, of moet hij optreden. Hij begint zijn tot mislukken gedoemde carriere als assistent-koddebeier met beleefd optreden, in de veronderstelling dat de lawaaiige passagiers niet weten dat ze zich in de stiltecoupé bevinden, hoewel dat overal zeer duidelijk is aangegeven. Dan wordt hem al snel duidelijk dat Mark Rutte volledig heeft gefaald in zijn voornemen het land terug te veroveren op de hufters. De hufters heersen ook in de stiltecoupé: “bemoei je met je eigen zaken zeikerd”, “je mag hier best rustig praten”, “donder op klootzak”, “soms met het verkeerde been uit bed gestapt?”, of zelfs bedreiging met geweld: “moet je een klap voor je bek, bleekscheet?” Dit laatste van een dikke man die van Utrecht tot Veenendaal zeer luidruchtig telefoneerde. Vrouwen zijn trouwens even erg als mannen. Wat dan te doen? Stilletjes afdruipen? Hooglopende ruzie maken? De medepassagiers, die het geheel met je eens zijn, zoals zij later melden, houden angstvallig hun mond.
De stiltecoupé is een metafoor voor alles wat er mis is met het huidige Nederland
Ik heb verloren! Ik laat mijn reis en humeur niet langer bederven door het assertieve Nederlandse klootjesvolk. Ik houd mij verre van de stiltecoupé. Nu denkt u natuurlijk dat ik ga vragen om het stiltegebod beter te handhaven, maar niets van dat al. Mijn verzoek is de hele stiltecoupé op te doeken. Het is een kapitale mislukking, maak dat dan ook duidelijk.
Met vriendelijke groet,
Maarten van Rossem
Van: NS
Verzonden: di 27-5-2014 14:34
Aan: Rossem, Maarten van
Subject: Re: Stiltecoupé
Geachte heer van Rossem,
Het is jammer te moeten lezen dat u teleurgesteld bent in de stiltezones in onze treinen. NS ontvangt vaker klachten van reizigers die zich storen aan het gedrag van medereizigers in de stiltezones. Wij kunnen ons goed voorstellen dat het lastig is om mensen in een openbare ruimte aan te spreken en op hun gedrag op het moment dat ze zich niet houden aan de regels. Ons treinpersoneel kan u hierbij van dienst zijn maar uiteindelijk zullen de treinreizigers die gebruikmaken van de stiltezones deze service samen moet maken.
Wij delen overigens uw mening niet dat de stiltezones een mislukking zijn en dat we hier maar mee zouden moeten stoppen. Een ruime meerderheid van onze treinreizigers geeft aan erg positief te zijn over deze service die we sinds 2003 kennen, en waardeert de stiltezones zeer. Om deze service te optimaliseren wil NS graag de geluidsoverlast in de stiltezones verder verminderen. Door middel van de informatieschermen aan boord en stickers in de stiltezones vertellen we reizigers dat stil ook echt stil moet zijn. Verder onderzoekt NS de mogelijkheden om de sfeer in de stiltecoupés verder positief te beïnvloeden door het aanpassen van kleur, materiaal, verlichting en stoelopstelling. NS hoopt van harte dat u toch vaker gebruik zult maken van deze service.
Met vriendelijke groet,
Persvoorlichting NS
Uit Maarten! 2014-3
Welkom bij Maarten!
Maak eenmalig een gratis account aan en krijg toegang tot al onze artikelen. Lees gratis op onze site en ontvang elke twee weken nieuws, diepgravende artikelen, interviews, evenementen en acties van Maarten! in uw mailbox.
InloggenRegistreren